Cupping Guasha Moxa

Cupping is een bijzondere en zeer effectieve techniek om blokkades op te heffen. Wanneer de met vuur verwarmde glazen cups op de huid gezet worden, zuigen deze zich vacuüm. Door deze kracht wordt bloed als het ware naar de oppervlakte gezogen. Gestagneerd bloed komt in beweging en er ontstaat weer ruimte voor vers bloed om te stromen en het gebied te voeden.

Het is een volkomen pijnloze methode die direct voor resultaat zorgt. De warmte is heerlijk en de ervaring leert dat bijvoorbeeld schouders en nek meteen al ‘losser zitten’.

Cupping kun je inzetten bij:

• Pijnlijke, vastzittende spieren
  • Schouder- en nekklachten
  • (Beginnende) frozen shoulder
  • Rugklachten
  • (Chronische) verkoudheid
  • Overbelasting
  • Vermoeidheidsklachten
  • En nog vele andere

Als na een kort gesprek duidelijk is wát de klacht precies is, leg ik uit hoe de behandeling eruit zal zien en welke middelen ik in zou willen zetten. Cupping is een methode die vaak van pas komt en heel effectief is. Als het van toepassing is overleggen we of je gebruik wil maken van deze techniek.

MOXA

Moxa wordt veel gebruikt bij het behandelen van littekens waardoor ze mooier en minder zichtbaar worden, ook oudere littekens. Medisch gezien helpt behandeling met moxa (bijvoetskruid) om de doorstroming van Qi en bloed te bevorderen. Hierdoor kunnen (onverklaarbare) pijnen worden verminderd of zelfs verdwijnen. Verder wordt moxa traditioneel veel gebruikt bij vermoeidheid, stijfheid en pijn.

Er zijn meerdere manieren om te behandelen met moxa. In de vorm van een kegeltje op acupunctuurpunten bijvoorbeeld. Hiermee breng je de voedende warmte in de meridiaan. Of als stick om hele energiebanen of huidzones mee te behandelen. De brandende stick, te vergelijken met een staafje wierook, wordt boven de huid gehouden en heen en weer bewogen. Bij Praktijk Punt Uit! krijg je ‘stiekem’ bijna altijd een moxa-behandeling. Terwijl je behandeld wordt, plaats ik een speciale moxa-lamp op je rug of voeten die verwarmt en ontspant.

Moxa kan helpen bij:

• Littekenbehandeling
  • Pijnklachten
  • Rugklachten
  • Spijsverteringsklachten
  • Vermoeidheid & burn-out

Behandeling met moxa is vaak een onderdeel van de behandeling die er ‘gewoon’ bij hoort. Als het geschikt is om jouw klachten aan te pakken, zet ik het in overleg in.

Guasha

Guasha is een eeuwenoude techniek waarmee met een gladde, jaden steen systematisch over de huid geschraapt wordt. Net als bij cupping wordt hiermee de doorbloeding heel erg gestimuleerd waardoor het zelfherstellend vermogen van het lichaam aan het werk wordt gezet.

De masseur brengt speciale olie aan en plaatst de steen vervolgens stevig op huid. Met grote en kleine bewegingen ‘naar buiten toe’, schraap je totdat de ‘sha’ naar de oppervlakte komt. Oftewel: het bloed in de kleine haarvaatjes zichtbaar wordt. Het ziet er nogal heftig uit maar is net als cupping pijnloos en het resultaat is er direct.

Guasha wordt gebruikt voor tal van klachten:

• Letsel aan spieren en pezen
  • RSI, whiplash, tennisarm
  • Slechte doorbloeding
  • Verkoudheid, griep
  • Hoest en kortademigheid
  • Stijfheid en pijn
  • Ontstekingen, eczeem

Het kan zijn dat tijdens een behandeling blijkt dat Guasha geschikt is voor je. Dan overleggen we samen of dit een optie voor je is.